Valskandal: Öppet brev till kommunstyrelsens ordförande Ebba Östlin (S)

2022-08-31

Hej Ebba!

Inför valet 2018 uppdagades en allvarlig valskandal som ledde till att Botkyrka kommun sparkade en valinformatör. Förtroende för politiken fick sig en rejäl törn efter ett avslöjande i SVT:s Uppdrag granskning om misstänkt röstköp.

Tullingepartiet har via olika ageranden krävt att åtgärder vidtas för att säkerställa att en likande situation aldrig inträffar igen.

Tullingepartiet har exempelvis under mandatperioden motionerat om avskaffande av de kommunala valinformatörerna efter rapporter vid tidigare val om att de inte uppträtt partipolitiskt neutralt. Motionen avslogs av kommunfullmäktiges majoritet, men man försäkrade att man tagit krafttag för att säkerställa den partipolitiska neutraliteten hos alla kommunanställda som arbetar med valet. Vackra ord, men det verkar som om aktivismen i stället flyttat in i själva vallokalen eller i alla fall förtidsröstningen.

En av våra medlemmar berättar följande:

” Idag tisdag 30/8 – 22 ca 10,30 tiden gick jag in på medborgarkontoret i Tullinge för att förtidsrösta.

Lokalen var liten och trång och det var 4-5 valarbetare där varav en som stod upp och delade ut valkuverten. En lite äldre dam.

Jag fick stå i kö som nummer 3.

Inne i båset var det en äldre herre med kryckor som frågade damen om det fanns valsedlar från alla partier för han hittade/ såg ingen från TUP.

Då svarade hon högt så alla i hela lokalen hörde henne

– Tullingepartiet! Det enda dom tjatar om är deras himla simhall! det är det enda man hör från dom!

Och sen sa hon att det finns valsedlar från alla partier. Men man ska tänka på att TUP bara går att rösta på i kommunalvalet!

Då sa jag – Ursäkta men nu måste jag lägga mig i! Det du säger stämmer inte, så berättade jag om Storvretsbadet (som ev ska rivas) och att vi vill att dom ska bygga den nya simhallen i Tullinge. Och att TUP har många andra frågor också !

Då sa hon att det enda som står på bla våra valstugor är information om simhallen!

Jag sa igen högt och tydligt att det hon sa stämmer inte. !

Kvinnan framför mig sa att jag ska rösta på TUP iallafall så gick hon fram.

Då sa valarbetaren att oj…., nu har jag stått här i 3 timmar så nu måste jag ta rast och så gick hon.

Alla i lokalen var tysta och nickade åt mig, någon valarbetare tittade ner i golvet. Verkade skämmas för sin kollega.

När det var min tur så hade jag också svårt att se / hitta valsedeln från TUP. Jag fick verkligen leta bland alla…”

Vi noterar att en valarbetare alltså aktivt försökt påverka väljare i en vallokal.

Med anledning av detta vill jag ställa ett antal frågor till dig:

• Anser du att valarbetarens beteende är acceptabelt?
  • Kommer ni att vida åtgärder med anledning av den inträffade situationen?
  • Hur kommer ni säkerställa att valarbetare och röstmottagare agerar neutralt och objektivt?
  • Går det att lita på resultatet av förtidsröstningen i Botkyrka?
  • Är dessa odemokratiska attityder vanliga bland valarbetarna i Botkyrka?
  • TUP ställer endast upp i kommunvalet, men vi frågar oss slutligen vilka andra partier som kan drabbas i region- och riksdagsvalen?

/Anders Thorén, partiledare Tullingepartiet